Västerås

Anläggningen
Vår skola i Västerås ligger naturskönt vid Hamre Ridcenter och är en av de största hästanläggningarna i Västerås. Skolan har bra bussförbindelser och från Västerås Central tar bussresan cirka 15 minuter. För de elever som kommer från andra städer kan skolan hjälpa till med boende i mån av plats. Anläggningen har två ridhus, en ridbana, ett stort antal hagar och plats för cirka 80 hästar uppstallade. Hamre Ridklubb är en aktiv förening som bedriver tävlingsverksamhet upp till SM-nivå. På Hamre Ridcenter bedrivs ridskola såväl som gymnasieverksamhet och privat inackordering.

Gymnasiestallet
Skolan har ett eget stall där skolans och de elever som har med sig egna hästar står uppstallade. En stor del av utbildningen bedrivs i stallet. Gymnasiets stall sköts av eleverna tillsammans med skolans personal i veckorna. Under lov- och helgdagar erbjuds du som elev att ta hand om våra skolhästar och få extra ridtid.

Lärarna
Skolan är lärartät och har ca tio anställda lärare inom de olika ämnena. I vårt lärarlag finns utöver lärarbehörighet mycket kunskap, kompetens och arbetserfarenheter inom hästnäringen, allt från SM- och NM medaljer till tränare på elitnivå.

Lunch
Eleverna äter sin lunch i skolans cafeteria. Skolan erbjuder även en enklare frukost till eleverna varje morgon.

Bibliotek
Till skolan hör också ett bibliotek som är bemannat under lunchtiderna. Biblioteket och skolans grupprum finns tillgängliga för eleverna på andra tider än för studier.

På skolan i Västerås erbjuder vi följande program

Naturbruksprogrammet – Hästhållning
NIU – Nationell idrottsutbildning – Ridsport