Så här söker du

Mälardalens Ridgymnasium är två friskolor som har riksintag, till oss är alla välkomna att söka.

Elever söker till våra skolor på samma sätt och vid samma tillfälle som andra söker kommunala gymnasieskolor. Sök via din webbaserade gymnasieansökningsplats eller via blankett från din studie- och yrkesvägledare. Ansökan ska alltid gå till antagningsenheten på utbildningsförvaltningen i din hemkommun.

Det är väldigt enkelt om du följer nedan steg för den skola du väljer att söka till. Har du fortfarande frågor kan du mer än gärna kontakta rektor  eller din SYV.

Nedan hittar du information om hur du söker beroende på var du kommer från:

Västmanland
Bor du i Västmanlands län loggar du in här för att söka. En guide med hur det går till hittar du här.

Stockholm
Bor du i Stockholms län loggar du in här för att söka. En guide med hur det går till hittar du här. Ibland kan du behöva din kommunkod och den hittar du här.

Andra delar av Sverige
Kommer du från andra delar av Sverige söker du via ditt läns gymnasieantagning. Om det är svårt hjälper vi dig mer än gärna.
Ibland kan du behöva din kommunkod och den hittar du här.

Utlandet
Är du intresserad av att söka till oss och bor i ett annat land rekommenderar vi att du börjar med att kontakta gymnasieantagningen i den kommun där vår skola ligger. De kommer hjälpa dig vidare i ansökningsprocessen.
Västerås:
Gustavsberg:

Ansökan NIU
Du som ska söka till NIU skall även skicka in en ansökan till skolan senast 1/12 2022. Ansökan hittar du här.

Ansökningskoder Västerås
NBHAT-MRG – Naturbruksprogrammet – hästhållning