Nationell idrottsutbildning

NIU – Nationell idrottsutbildning

I Västerås har du som vill elitsatsa på din idrott möjlighet att söka till NIU Ridsport. Vi har lärare med stor förståelse för att din satsning på ridsport är en viktig del av ditt liv och gör då vårt yttersta för att du ska kunna kombinera både din utbildning och din idrott.

NIU Ridsport innebär att du går naturbruksprogrammet- hästhållning tillsammans med övriga elever i din årskurs, men har några utbytta kurser mot mer specialidrott just för att du ska få möjlighet att utvecklas som ryttare under skoltid.

Välj själv hur din utbildning ska se ut
Under åk 1 kommer du som elev få välja vilket av våra paket du vill läsa. Vi erbjuder följande:

• Stora paketet högskoleförberedande – du läser 2800 poäng. I paketet ingår även de högskoleförberedande kurserna i programmet (se poängplanen vilka kurser som ingår).
  • Lilla paketet högskoleförberedande – du läser 2500 poäng. I paketet ligger de högskoleförberedande kurserna i programmet (se poängplanen vilka kurser som ingår)
  • Lilla paketet – du läser 2500 poäng. I paketet ingår de NIU specifika kurserna samt kurserna som erbjuds för hästhållning (se poängplanen vilka kurser som ingår)

APL
Under tre år har eleverna 15 veckor APL (arbetsplatsförlagt arbete), vilka är jämnt fördelade under tre år. APL-perioderna har olika inriktningar som styrs av kursernas centrala innehåll. Detta ger eleverna en bred kunskapsportfölj och skapar kontakter som de har nytta av i kommande yrkesliv.

Efter avslutad utbildning
För elever på naturbruksprogrammet – hästhållning är målsättningen att efter avslutad utbildning bli diplomerad hästskötare. Dessutom erbjuds eleverna en grundläggande högskolebehörighet samt särskild behörighet till utbildningar inom hästnäring såsom hippolog och ridinstruktör.

NIU utbildningen
Vår utbildning är rekommenderad, kvalitetssäkrad och godkänd av Svenska Ridsportförbundet och Skolverket. Du som antas till NIU har rätt att läsa Specialidrott med 400 gymnasiepoäng. Detta innebär att du kommer att ha tre träningar per vecka. Våra lärare är erfarna med bred kompetens. Övriga kurser och ämnen i kursplanen läser ni i helklass tillsammans med övriga elever. På NIU-lektionerna väljer du om du vill rida på egen häst eller på skolans hästar.

Hur söker jag?
När du söker till NIU är gången följande:

• Ansökan till NIU sker separat och ska vara skolan tillhanda senast 1 december 2023, men gärna tidigare. Ansökningsformulär finns längst ner på sidan.
  • Sökande med rätt behörighetskrav blir kallade till ridprov i början av 2024
  • Datum för uttagning informeras till de som har rätt behörighetskrav
  • Din ansökan till vårt gymnasieprogram naturbruk – hästhållning gör du via gymnasieantagningen i din kommun. Alltså inte via oss. Fråga gärna din SYV eller kontakta vår rektor Mia Pettersson om du har frågor.

Som ryttare ska du på sikt kunna nå nationell elit. För att du ska kunna bli antagen till NIU ska du ha en prestationsnivå motsvarande LB/LA-nivå i dressyr eller 1.10/1.20 i hoppning.

Ansök här